Папє-маше Пикулька

16.10.2015

Пикулька
Пап’є маше

Історична довідка Пап’є-маше

Як вказує велика радянська енциклопедія «Пап’є-маше (франц. papier mâch ), буквально — жеваная папір), легко піддається формуванню маса, одержувана з волокнистих матеріалів (папір, картон та ін), зазвичай з додаванням клеючих речовин, крохмалю, гіпсу і т. д. З пап’є-маше виготовляються іграшки, навчальні посібники, муляжі, театральна бутафорія, скриньки, шкатулки, вази, украшаемые часто розписом, лакуванням, тисненням «

З точки зору сьогоднішньої класифікації, пап’є-маше це конструкційний композитний матеріал і його можна розглядати, наприклад, як одного з попередників деревоволокнистих плит. Подібно ДВП, пап’є-маше складається з волокон целюлози і невеликої кількості клею.

Пап’є-маше винайшли на початку 16 століття у Франції і спочатку використовували для виготовлення ляльок. Величезний інтерес публіки до імпортних китайським і японським лакованим декоративним виробам став приблизно в 70-х роках 17 століття поштовхом до розвитку виробництва в Європі виробів з пап’є-маше

З пап’є-маше виготовляють дуже широкий асортимент виробів: табакерки, шкатулки, іграшки, маски, підноси, архітектурну ліпнину для стін і стель, свічники, рами для дзеркал, декоративні панелі для стін, дверей, карет, а так само різноманітні вироби меблів, включаючи ліжка і гардероби. В царській Росії на мануфактурах з пап’є-маше виготовляли жеские козирки для чоловічих головних уборів. Пап’є-маше в Росії стало популярно, ймовірно, ще в епоху Петра I, який зробив державною політикою колекціонування предметів мистецтва та підтримку ремесел. Але промислове виробництво художніх виробів з пап’є-маше (лакової мініатюри) виникло тільки в 19 столітті (Федоскино Палех, Мстера і Холуй).

До цього ж часу відноситься розквіт виробництва виробів з пап’є-маше в самих різних країнах. Наприклад, у часи королеви Вікторії, на британських островах існувало близько 25 компаній з випуску таких виробів. Найбільш відомі майстри цього періоду Jennings і Bettridge з Бірмінгема, які мали власні магазини в Лондоні і Нью-Йорку.

Існує три технології виготовлення виробів з пап’є-маше.

За першою — виріб пошарово склеюється на моделі з маленьких шматочків мокрого паперу на заздалегідь приготовленої моделі. У класичній техніці наноситься від кількох до 100 шарів паперу. Зараз для цього часто використовують полівінілацетатний клей, а раніше застосовували крохмальний клейстер.

За другим методом вироби формуються з рідкої паперової маси. Папір, розрізана на дрібні шматочки, заливають гарячою водою і на добу поміщається в тепле місце. Потім вона підлягає кип’ятінню, віджимається, розпушується і висушується. Отримана паперова маса ретельно перемішується з крейдою. У паперово-медову суміш при постійному помішуванні додають клей до отримання пластичного сметаноподібного тесту. В якості клею використовують суміш крохмального клейстеру і столярного клею. Тісто вилити в приготовану форму або наносять шаром на її поверхні і витримують до повного висихання.

За третім методом, — вироби склеюються подібно фанері під тиском з пластин твердого щільного картону.

Висушені вироби, шпаклюють, шліфують, ґрунтують, а потім піддаються розпису.

Моделі для формування виробів виконують традиційно з пластиліну, глини, дерева і гіпсу.

У виробництві виробів з пап’є-маше для інтенсифікації процесів і підвищення щільності виробів можна використовувати тиск і температуру, так само, як ми це робимо при виготовленні твердих ДВП.

Привабливість пап’є-маше для сучасного покупця грунтується швидше на застосуванні натуральних матеріалів і використанні класичної художньої традиції.

Технологія виготовлення пап’є-маше з паперу.

Вся премудрість техніки пап’є — маше полягає в обклеюванні якої-небудь форми шматочками м’якого паперу у кілька шарів. Саме по собі це нескладно, але вимагає терпіння і акуратності. А в результаті можна створити такі чудові твори, що ви не пошкодуєте витраченого часу. У 80 роки в будь-якому дитячому садку, школі діти знайомилися з технікою пап’є — маше і з любов’ю згадують ці уроки. Я хочу поділитися своїм досвідом і своїми відкриттями і ноу-хау в цій техніці. Можу ствердно сказати, що техніка пап’є — маші з одного боку налічує історію чотирьох століть а з іншого боку стрімко розвивається і займає все більший простір в сучасному мистецтві, завдяки новим матеріалом декорування (акрил, шкіра, стеклярус і т. д.).

Робоче місце

Працювати з пап’є-маше найзручніше на великому столі. Обов’язково застеліть стіл газетами або старою клейонкою. Під час роботи ваші руки будуть бруднитися в клеї, тому їх треба частіше протирати великий сухою ганчірочкою.

Яким клеєм користуватися

Я використовую звичайний клей ПВА, купуючи його у великих тарах, від 2,5 л до 10 л (так економічніше). Дуже добре для таких цілей підходить шпалерний клей. Розводити його треба, дотримуючись вказівок на коробці. Якщо ж у вас не знайшлося шпалерного клею, можна замінити його клейстером.

Обклеювання форми (перша технологія виготовлення пап’є — маше).

Якщо ви розраховуєте, що форма, яку ви обклеювати, залишиться всередині виробу, змастіть її клеєм (повітряна кулька, пластикова тара, картонні коробки тощо). Якщо ж форму доведеться потім витягувати, треба змастити її вазеліном і клеїти перший шар мокрого паперу на нього.

Розриваючи газету руками (ні в якому разі не ріжте ножицями!) на маленькі шматочки, обклейте ними всю поверхню форми.

Змастіть перший шар паперу клеєм і наклейте другий шар. Щоб не заплутатися, де який шар, візьміть для другого шару папір іншого кольору (зі шрифтом, білі поля газети).

Таким чином обклейте форму кількома шарами паперу.

Шматки паперу можуть бути і більшим, тоді справа піде швидше. Але в цьому випадку спочатку опустіть шматки в миску з клеєм, дайте їм намокнути і пам’ятайте в руках. Тільки тоді великі шматки паперу щільно покрити поверхню форми, збираючись в складки. Складки гарненько розгладьте руками.

У цьому випадку форму не треба попередньо змащувати клеєм.

Пап’є-маше з паперової маси (друга технологія виготовлення пап’є — маше).

Матеріали:

Серветки, туалетний папір, касети з під яєць (або старі газети)

Клей ПВА чи клейстер, який вариться з крохмалю (1 ч. л. крохмалю на 1 склянку холодної води)

Інструменти:

Пластиковий лоток

Міксер

Марля

Порядок роботи:

1. Порвіть паперові серветки на невеликі шматочки і як слід зімніть (серветки зручніше і швидше рвати по волокнам, також як і папір). Складіть папір у лоток, залийте водою і залиште на деякий час.

2. Після того як папір розмокне, злийте зайву воду. Добре перемішайте паперову масу міксером.

3. Змішайте отриману «кашку» з клеєм ПВА в пропорції 2 частини паперової маси на 1 частина клею. Вимісити масу як тісто, продовжуючи збивати окремі грудочки паперу до однорідної маси.

4. Загорніть паперове «тісто» в марлю і трохи відіжміть. Також можна просто віджати руками. По пластичності маса повинна нагадувати глину. Для перевірки пластичності можна використовувати технологію кільця. Скачайте в долонях ковбаску і обгорніть навколо пальця, проверти наявність розривів і тріщин в утворився кільці. Якщо кільце залишилося цільним, маса готова для ліплення.

Короткий опис статті: пап’є маше майстер клас Пап’є маше Пап’є маше

Джерело: Пап’є-маше Пикулька

Також ви можете прочитати